miercuri, 1 aprilie 2020

Recomandare de film in timp de criza. Si un comentariu

Pentru ca tot stam acasa si avem timp de vazut filme pe Netflix, vin cu o recomandare pentru cei ce doresc sa vada filme bune, din care sa invatam ceva (sau macar sa intelegem niste lucruri care - direct sau indirect - ne afecteaza viata de zi cu zi).

Recomandarea de astazi este: The Big Short (Brokerii Apocalipsei).


Ce nu se spune insa in film este cum a aparut bula imobiliara. Adica, nu se explica care au fost factorii (economici, politici) care au generat ieftinirea creditului ipotecar si expansiunea nemaivazuta a acestei piete. Pentru a identifica principalul resort din spatele crizei imobiliare din 2008-2009 trebui sa mergem putin in spate, mai precis in anul 2001 cand, de teama crizei ".com" George Bush a cerut presedintelui FED (A. Greenspan) sa "de-a drumul robinetului de bani".

Graficul de mai jos ne arata evolutia ratei dobanzii de baza care a scazut atat de mult incat dobanda reala ajunsese negativa.


In termeni simpli, sa fi fost nebun sa nu te imprumuti! Asa se face ca au fost date tot mai multe credite pentru achizitia de bunuri de folosinta indelungata (cum sunt casele). Creditele cu risc ridicat (subprime) au devenit tot mai numeroase, ajungandu-se sa fie imprumutati tot mai multi NIJNJA (no income, no job, no assets).

Toata euforia a durat insa doar cativa ani, pana cand, incepand cu 2005, FED a inceput sa creasca constant rata dobanzii de baza de teama presiunilor inflationiste din economie. Acesta a fost momentul in care tot mai multi dintre debitori au inceput sa "se trezeasca din betie". Ce a urmat stim cu totii, tot mai multe credite au intrat in default, ce au facut bancile este surprins foarte bine in film,  iar aparitia colapsului economic general nu era decat o chestiune de timp. Cand va bubui bula?

Ulterior, s-a vazut ca aceasta bula nu a fost doar in SUA ci si in tari europene cu o elasticitate foarte ridicata a cererii de credite la rata dobanzii, gen Spania, Irlanda, Italia, Romania si alte tari est-europene. Motivul? "Caracatita bancara" si a instrumentelor financiare era foarte foarte globalizata!

Un cuvant de final! Am vazut cat de multi oameni au fost afectati. Numai in SUA, 6 milioane de familii si-au pierdut casa. Am vazut cu au fost salvate bancile, iar in loc de bail-in, am avut bail-out... pentru ca, nu-i asa, riscul falimentului bancar era (prea) sistemic! Am explicat, de asemenea, cine a ordonat ieftinirea creditului! Nu am explicat insa cine a ordonat presedintelui Bush ce sa ii spuna lui Greenspan ce sa faca! Pentru ca nici eu nu stiu, chiar daca pot sa intuiesc. Insa intuitia in economie nu tine loc de stiinta economica. 

Vizionare placuta si nu uitati: Cei ce uita istoria, risca sa o repete!

Un comentariu:

  1. Când solicitam un împrumut pentru a-mi cumpăra clădirea ca proprietar de mică afacere într-o situație dificilă, băncile convenționale au spus că nu mă pot ajuta. Firma de împrumuturi de la domnul Lee s-a așezat cu mine, a auzit situația mea și a decis că merit să risc. Aici suntem 5 ani mai târziu și tocmai mi-am reînnoit împrumutul pentru încă 7 ani. Nu aș fi putut cumpăra clădirea mea fără ajutorul împrumutului de la dl lee și voi fi dator pentru totdeauna cu ei pentru că mi-au dat o șansă când nimeni altcineva nu ar face-o. "Iată dl lee
    adresa de e-mail de contact: 247officedept@gmail.com De asemenea, pe WhatsApp: + 1-989-394-3740 Așa că voi sfătui pe oricine care caută un împrumut să-l contacteze pe dl Lee pentru asistență cu finanțarea împrumuturilor.

    RăspundețiȘtergere